onsdag 30 januari 2013

# 25 Boktitel (22 av 365)

"En misstänkt liten kanelgiffel" är den "Boktitel" som ligger bredvid min säng just nu. Jag hörde talas om boken i höstas och nu har jag fått tag på den.
Det är ingen upplyftande läsning direkt men samtidigt intressant. Den handlar om hur en man lever sitt liv med en bipolär diagnos. Visst kan man skratta emellanåt, men det hela är också tragiskt. Att få insyn hur jobbigt det kan vara att leva med den diagnosen och också den paranoia och tvångstankar som han lider av. Att sedan vara anhörig till och älska den personen är verkar också påfrestande mellan varven. Boken är kärleksfullt skriven av en vän till den som boken handlar om.
Jag har bara kommit halvvägs än, det blir bara ett kapitel per kväll, det blir lite mycket att smälta emellanåt. Hur som helst ger det i alla fall mig en bättre förståelse för hur det är att leva med den diagnosen. Och förståelse för andra människor är väl aldrig fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar